ABT SQ8 maakt RS Q8 én Urus overbodig

De ABT SQ8 heeft 650 verse pony’s onder de kap.

In het segment van de sportieve ‘coupé SUV’s’ is de keuze reuze. BMW was als eerste met de BMW X6 door een luxe SUV bijzonder weinig hoofdruimte achterin te geven. Het gekke concept werd vervolgens gekopieerd door Mercedes met de GLE Coupé.

Maar de Volkswagen Group is hofleverancier met maar liefst drie coupé-SUV’s. Het zijn de Audi Q8, Porsche Cayenne Coupé en Lamborghini Urus. Ondanks andere koetswerken en interieurs, zijn het onderhuids grotendeels dezelfde auto’s. Veel techniek is ook nog eens ‘afgesteld’ op het segment. Dus de Audi staat lager in de rangorde dan de Lamborghini. Dit betekent dat je achteraf nog het een en ander kan gaan aanpassen.

ABT SQ8
Dat is precies wat met deze ABT SQ8 gebeurd is. De 4.0 TFSI V8 is in basis (dus niet helemaal) gelijk aan de 4.0 V8 in de Urus en Cayenne Turbo. In de SQ7 levert deze motor ‘slechts’ 507 pk. met een simpele ECU-bypass module die ze ‘ABT Engine Control Unit’ noemen, stijgt het vermogen naar 650 pk! Ook het koppel stijgt, zij het minder heftig. In plaats van 770 Nm heb je nu 850 Nm tot je beschikking.